{"id":3513,"date":"2021-10-27T09:17:20","date_gmt":"2021-10-27T08:17:20","guid":{"rendered":"https:\/\/www.cludts.be\/?page_id=3513"},"modified":"2022-04-11T15:52:31","modified_gmt":"2022-04-11T14:52:31","slug":"lessentiel-de-la-fiscalite-en-2021","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.cludts.be\/nl\/lessentiel-de-la-fiscalite-en-2021\/","title":{"rendered":"De fiscaliteit van inkomsten 2021"},"content":{"rendered":"\n<h2 class=\"wp-block-heading\"><strong><\/strong><strong><\/strong><strong>De tarieven van de vennootschapsbelasting&nbsp;:<\/strong><\/h2>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Het jaar 2021 wordt gekenmerkt door de verlenging van de hervorming van 2018 tot 2020. Het tarief vennootschapsbelasting voor KMO\u2019s bedraagt 20% op een belastbare basis van 100.000 \u20ac en 25% op het overschrijdende deel.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">De toekenning van een dividend heeft geen invloed meer op het verlaagde tarief zoals dat in het verleden wel het geval kon zijn.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Om van het verlaagd tarief te kunnen genieten, dient aan volgende voorwaarden te zijn voldaan:<\/p>\n\n\n\n<ul class=\"wp-block-list\"><li>Een bezoldiging van 45.000 \u20ac toekennen aan minstens \u00e9\u00e9n bestuurder<\/li><li>Niet meer dan 50% van het bedrag van het eigen vermogen mag worden belegd in aandelen<\/li><li>Minstens 50% van de aandelen moet in handen zijn van natuurlijke personen<\/li><li>Andere diverse uitzonderingen<\/li><\/ul>\n\n\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\"><strong>De tarieven van de personenbelasting&nbsp;:<\/strong> <\/h2>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Een eerste bedrag van 9.050 \u20ac is vrijgesteld van belasting.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Van 9.050 \u20ac tot 13.540 \u20ac = 25%<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Van 13.540 \u20ac tot 22.570 \u20ac = 40 %<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Van 22.570 \u20ac tot 41.360 \u20ac = 45 %<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Boven 41.360 \u20ac = 50 %<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Daarbovenop komen de sociale lasten van zelfstandigen die 17% bedragen van de belastbare basis.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Er zijn verder veel belastingverminderingen zoals voor kinderen ten laste, hypothecaire leningen, dienstencheques, pensioensparen, huwelijksquoti\u00ebnt om er maar een paar te noemen.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Neem gerust contact op om uw aangifte personenbelasting te laten invullen.<\/p>\n\n\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\"><strong>De voorafbetalingen:<\/strong><\/h2>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor vennootschappen is er een relatief grote belastingverhoging van 6,75% bij onvoldoende voorafbetalingen. Deze verhoging kan worden voorkomen door voorafbetalingen te doen.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor VA 1 v\u00f3\u00f3r 10\/04 is de vermeden verhoging 9 %.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor VA 2 v\u00f3\u00f3r 10\/07 is de vermeden verhoging 7,5 %.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor VA 3 v\u00f3\u00f3r 10\/10 is de vermeden verhoging 6,75 % (6% voor sommige vennootschappen).<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor VA 4 v\u00f3\u00f3r 20\/12 is de vermeden verhoging 5,25 % (4,5% voor sommige vennootschappen).<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor zelfstandigen is de verhoging minder aanzienlijk:<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor VA 1 v\u00f3\u00f3r 10\/04 is de vermeden verhoging 3 %.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor VA 2 v\u00f3\u00f3r 10\/07 is de vermeden verhoging 2,5 %.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor VA 3 v\u00f3\u00f3r 10\/10 is de vermeden verhoging 2 %.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor VA 4 v\u00f3\u00f3r 20\/12 is de vermeden verhoging 1,5 %<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Zowel voor zelfstandigen als voor vennootschappen dienen de voorafbetalingen te gebeuren op rekening BE61 6792 0022 9117 van het \u2018Inningscentrum \u2013 Dienst voorafbetalingen\u2019, Koning Albert II-laan 33 te 1030 Brussel. De gestructureerde mededeling is dezelfde als voor de betaling van de btw.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">U vindt meer informatie in ons artikel \u2018Nuttige links\u2019<\/p>\n\n\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\"><strong>De investeringsaftrek:<\/strong><\/h2>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Tot 31\/12\/2022 bedraagt het basistarief van de investeringsaftrek 25% voor kleine vennootschappen. Er zijn uitzonderingen waar de aftrek slechts 13,5% bedraagt zoals investeringen in onderzoek en ontwikkeling, digitalisering, energiebesparende investeringen en andere. Dankzij de coronamaatregelen kunnen kleine vennootschappen echter ook genieten van 25% investeringsaftrek voor deze laatste investeringen gedaan tussen 12\/03\/2020 en 31\/12\/2022.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><\/p>\n\n\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\"><strong><\/strong><strong>De verworpen uitgaven:<\/strong><\/h2>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\"><\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Een hele reeks uitgaven kan door de vennootschap ten laste worden genomen, maar deze kosten zijn niet altijd (volledig) aftrekbaar. Hierbij een kort overzicht:<\/p>\n\n\n\n<ul class=\"wp-block-list\"><li>Belastingen en voorafbetalingen: geen enkele fiscale aftrek is toegestaan<\/li><li>Wagenkosten: een fiscale aftrek tussen 40% en 100%, afhankelijk van de CO2-uitstoot<\/li><li>Taxikosten:&nbsp; 75% <a>fiscaal aftrekbaar<\/a><\/li><li>Restaurantkosten: 69% fiscaal aftrekbaar<\/li><li>Relatiegeschenk: 50% fiscaal aftrekbaar<\/li><li>Receptiekosten: 50% fiscaal aftrekbaar<\/li><li>Maaltijdcheques: fiscale aftrek van 2 \u20ac per cheque<\/li><li>Sport-, cultuur-, ecocheques: geen fiscale aftrek<\/li><li>Kunstwerken: geen fiscale aftrek<\/li><li>Niet-specifieke beroepskledij: geen fiscale aftrek<\/li><li>Boetes: geen fiscale aftrek<\/li><li>Waardevermindering en minderwaarde op aandelen: geen fiscale aftrek<\/li><li>Dividenden: geen fiscale aftrek<\/li><\/ul>\n\n\n\n<h2 class=\"wp-block-heading\"><strong>Dividenden:<\/strong><\/h2>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Een dividenduitkering is een vergoeding van de aandeelhouders en wordt beschouwd als roerend inkomen. De begunstigde aandeelhouders betalen geen personenbelasting noch sociale bijdragen op dit roerend inkomen.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Het dividend kan gedurende het jaar worden toegekend als interimdividend of het jaar nadien tijdens de jaarlijkse algemene vergadering.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor degenen met een aanzienlijk inkomen is een dividend buitengewoon aantrekkelijk. Het basistarief van de roerende voorheffing bedraagt 30%. Er zijn nog enkele interessantere uitzonderingen.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor kleine vennootschappen opgericht na 1 juli 2013 daalt het tarief geleidelijk. Vanaf het tweede boekjaar volgend op de oprichting of kapitaalverhoging gaat het tarief van 30% naar 20% en vanaf het derde boekjaar naar 15%.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Voor vennootschappen zonder minimumkapitaal, zoals co\u00f6peratieve vennootschappen, commanditaire vennootschappen en vennootschappen onder firma voor 1 mei 2019 , was het noodzakelijk om een minimumkapitaal van een BVBA te hebben van 18.550 \u20ac.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Sinds 1 mei 2019 moeten kapitaalverhogingen of oprichtingen van vennootschappen zonder kapitaal niet meer voldoen aan deze minimumkapitaalvoorwaarde.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Ter illustratie volgt hier een voorbeeld:<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Een in 2015 opgerichte vennootschap met een kapitaal van 18.600 \u20ac besluit in de loop van 2021 een bruto-dividend van 1.000 \u20ac uit te keren.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Over het bruto-dividend wordt 20% vennootschapsbelasting betaald waardoor er netto 800 \u20ac overblijft. Dit netto-dividend wordt belast tegen 15% wat 120 \u20ac roerende voorheffing oplevert en ons een netto-dividend van 680 \u20ac geeft. De belastingdruk is dus 32%. Merk op dat de liquidatiereserve ongeveer hetzelfde resultaat oplevert, maar het geld moet in dat geval 5 jaar in de vennootschap blijven. Als u niet aan deze tijdvoorwaarde kunt voldoen, blijft het dividend voordelig maar in mindere mate. Bijvoorbeeld:<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">Over het bruto-dividend wordt 20% vennootschapsbelasting betaald waardoor er netto 800 \u20ac overblijft. Dit netto-dividend wordt belast tegen 30% wat 240 \u20ac roerende voorheffing oplevert en ons een netto-dividend van 560 \u20ac geeft. De belastingdruk is dus 44%.<\/p>\n\n\n\n<p class=\"wp-block-paragraph\">De uitkering van een dividend is onderworpen aan een liquiditeitsvoorwaarde teneinde de vennootschap niet in gevaar te brengen haar schulden niet meer te kunnen betalen ten gevolge van de uitkering van het dividend. Er dient een verslag te worden opgemaakt met een dubbele controle op liquiditeit en solvabiliteit. Houd er rekening mee dat er strafrechtelijke sancties staan op het ontbreken van deze verplichte rapporten. Uw accountant helpt u bij het opstellen van dit verslag.<\/p>\n\n\n<h2><span lang=\"NL\" style=\"font-family: 'Arial',sans-serif; color: red; background: white; mso-ansi-language: NL;\">Aarzel niet om ons te contacteren voor meer<br \/>inlichtingen<\/span><span lang=\"NL\" style=\"font-family: 'Arial',sans-serif; color: red; mso-ansi-language: NL;\">:<\/span><\/h2>\n<p>Mail: Anouk.cludts@cludts.com ou Alain.cludts@cludts.com<\/p>\n<p>de Limburg Stirumlaan, 250 te 1780 Wemmel<\/p>\n<p>Tel: 02\/460 68 91<\/p>\n<p><!-- \/wp:post-content --><!-- wp:paragraph --><\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>De tarieven van de vennootschapsbelasting&nbsp;: Het jaar 2021 wordt gekenmerkt door de verlenging van de hervorming van 2018 tot 2020. Het tarief vennootschapsbelasting voor KMO\u2019s bedraagt 20% op een belastbare basis van 100.000 \u20ac en 25% op het overschrijdende deel. De toekenning van een dividend heeft geen invloed meer op het verlaagde tarief zoals dat [&hellip;]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_genesis_hide_title":false,"_genesis_hide_breadcrumbs":false,"_genesis_hide_singular_image":false,"_genesis_hide_footer_widgets":false,"_genesis_custom_body_class":"","_genesis_custom_post_class":"","_genesis_layout":"","footnotes":""},"class_list":["post-3513","page","type-page","status-publish","entry"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.cludts.be\/nl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3513","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.cludts.be\/nl\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.cludts.be\/nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.cludts.be\/nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.cludts.be\/nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3513"}],"version-history":[{"count":8,"href":"https:\/\/www.cludts.be\/nl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3513\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3811,"href":"https:\/\/www.cludts.be\/nl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3513\/revisions\/3811"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.cludts.be\/nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3513"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}