Artikel 1
Huidige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle dienstenprestaties geleverd door ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA naar haar klanten. De huidige algemene voorwaarden worden geacht gekend te zijn door de klanten, enerzijds door de vermelding in het samenwerkingscontract, en anderzijds door de vermelding op de achterzijde van de facturen met vermelding ‘Algemene voorwaarden’. Bijgevolg, wordt de klant geacht kennis te hebben van deze algemene voorwaarden, telkens hij beroep doet op ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA, onder enige reservering.
Artikel 2
Eventuele tegenstrijdige algemene voorwaarden van de klant zijn alleen van toepassing met de uitdrukkelijke en voorafgaande schriftelijke acceptatie door ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA. Behalve bij publicatie of communicatie door ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA hierover, in welke vorm van ook, van een recentere versie van de voorwaarden, moet elke aanvulling, wijziging of afwijking uitdrukkelijk en voorafgaandelijk schriftelijk worden aanvaard door ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA.
Artikel 3
Zelfs indien de klant een contract afsluit met een specifieke medewerker van ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA, wordt het contract geacht te bestaan tussen de klant en ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA en deze laatste kan vrij beslissen welke medewerker of vervanger van een medewerker een bepaald dossier zal opvolgen, zonder dat de klant zich ertegen kan verzetten.
ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA zal zich echter zoveel mogelijk inspannen om, in de mate van het mogelijke, opdrachten toe te wijzen volgens de voorkeuren van de klant.
Artikel 4
ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA verbindt er zich toe de best beschikbare middelen ten dienste te stellen van de klant. Er bestaat geen resultaatsverbintenis. In geval van specifiek afgesproken deadlines, zal ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA al het mogelijke doen om deze deadlines na te komen. ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld in geval van overschrijding van de deadline te wijten aan een fout van de klant, van derden, of ingeval van overmacht.
Artikel 5
Briefwisseling, adviezen en meningen van ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA zijn beschermd door de intellectuele eigendomsrechten en mogen alleen worden gebruikt of gereproduceerd met uitdrukkelijke, voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA. Ze zijn specifiek bestemd voor de klant in kwestie en voor een specifieke situatie en kunnen niet worden geëxtrapoleerd naar andere situaties of andere personen, zonder nieuwe analyse vanwege ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA.
Artikel 6
Behoudens andersluidende overeenkomst tussen de klant en ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA, factureert deze laatste haar prestaties en kosten aan het gebruikelijk uurtarief – zoals bepaald in huidig contract – en worden deze tarieven jaarlijks aangepast aan de evolutie van de index en marktprijs. Dit op voorwaarde van een schriftelijke kennisgeving minstens 10 dagen voor het verzenden van de factuur. De klant behoudt het recht om binnen de 10 dagen te reageren en de aanpassing aan de marktprijzen te weigeren.
ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA behoudt zich het recht om de betaling van een provisie te vragen alvorens enige prestatie te leveren.
Artikel 7
Behoudens andersluidende overeenkomst, zijn al de facturen van ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA betaalbaar ten laatste binnen de 14 dagen na factuurdatum op het bankrekeningnummer vermeld op de facturen.
In geval van betalingsachterstand van meer dan 50 dagen na de vervaldatum, zullen alle prestaties van de medewerkers van ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA automatisch stopgezet worden, en dit tot volledige betaling. ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA kan op geen enkele manier en in geen enkel geval verantwoordelijk worden gehouden voor de schadelijke gevolgen van deze stopzetting, direct of indirect. De nalatigheidsintresten en forfaitaire schadevergoeding, zoals voorzien bij de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, zijn verschuldigd vanaf de vervaldatum van de factuur en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling. De forfaitaire schadevergoeding wordt vastgelegd op 10% van het factuurbedrag.
De bankkosten van de betaling zijn ten laste van de klant. Iedere betwisting betreffende een factuur moet gericht worden aan ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA, per aangetekend schrijven, binnen de 10 dagen na ontvangst van de factuur. Bij gebrek aan geldige betwisting, wordt de factuur onherroepelijk aanvaard geacht.
Artikel 8
Indien, na het ondertekenen van het contract, zich onvoorziene omstandigheden voordoen, dewelke de uitvoering van haar prestaties door ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA bemoeilijken of duurder maken, heeft ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA het recht om haar verplichtingen op te schorten of haar erelonen aan te passen.
Artikel 9
In geval van niet betaling van de facturen, of ingeval van fraude door de klant, behoudt ACCOUNTANT AND TAX ADVISER BVBA zich het recht voor om de huidige overeenkomst op te zeggen zonder enige opzegperiode of opzegvergoeding.
In geval van stopzetting van de samenwerking in de loop van een kalenderjaar, om welke reden dan ook, zal een afrekening van de prestaties aan uurtarief het forfait vervangen.
Artikel 10
Deze overeenkomst wordt beheerst door Belgisch recht. In geval van betwistingen, zijn enkel de rechtbanken in Brussel bevoegd.
Artikel 11
De eventuele nietigheid of niet-afdwingbaarheid van een bepaling van de huidige overeenkomst brengt de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige bepalingen van de overeenkomst niet in het gedrang. De betwiste clausule wordt automatisch vervangen door een clausule die inhoudelijk het meest getrouw aansluit bij de intenties van de betwiste clausule.
Artikel 12. GDPR
De persoonlijke gegevens verstrekt door de klant ( “Gegevens”) zullen worden verwerkt worden voor de volgende doeleinden: analyse van de boekhouding – de boekhouding, de jaarrekening, het financiële beheer, aangifte PB, aangifte VB, fiscale verdediging, fiscaal advies en juridische BTW-aangifte, aangifte voor indirecte belastingen, inbrengen, auditwerkzaamheden, reorganisatie van ondernemingen, juridische formaliteiten.
De verwerking van gegevens voor elk van de bovengenoemde doelstellingen kan worden gedaan op papier, geautomatiseerd of elektronisch en met name per gewone of elektronische post, telefoon, fax en andere informatica-kanalen (bijv. websites, mobiele telefoontoepassingen) .
BEHANDELINGSBEHEER EN AFGEVAARDIGD VOOR GEGEVENSBESCHERMING
De gegevensbeheerder is mevrouw Anouk Cludts. Iedere betrokkene kan bij vragen contact opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming en het bedrijf op het volgende e-mailadres: anouk.cludts@cludts.com