Inleiding:
Eerst willen we waarschuwen dat dit artikel niet is opgesteld met de bedoeling om de investering in cryptomunten (Bitcoin e.a.) te promoten. De bedoeling is om de fiscale gevolgen duidelijk te definiëren voor de beleggers.
Dit artikel zal aan de lezer nieuwe inzichten geven van bijzondere verrichtingen waar een opbrengst is en toelaten de rode lijn te evalueren waar er sprake is van taxatie.
De waarde van cryptomunten is niet gelegen in enige intrinsieke waarde en wordt niet ondersteund door een centrale bank. De garantie tot terugbetaling door de staat tot 100.000 € bij faillissement van de bank is evenmin aanwezig.
De directeur van de Bank voor Internationale Betalingen bestempelde de Bitcoin als “een mengeling van een zeepbel, ponzifraude en milieuramp”.
Dit gezegd, is niet alles slecht in de wereld van de cryptomunten. Gelukkig kunnen mensen een mooie meerwaarde realiseren in cryptomunten.
Kwalificatie van de inkomsten uit cryptomunten:
In een vennootschap zullen de inkomsten belast worden aan het tarief van 25 % of 20 % op de eerste schijf van 100.000 € indien het verlaagd tarief van toepassing kan zijn.
In tegenstelling tot aandelen zullen de verliezen op transacties aftrekbaar zijn.
Als natuurlijk persoon kunnen de opbrengsten uit en de meerwaarde op cryptomunten, zoals alle inkomsten, vallen onder één van de vier verschillende categorieën (vijf indien men de onroerende inkomsten meetelt).
Niet-belastbare inkomsten:
De meest gunstige kwalificatie waarbij geen personenbelasting en geen sociale bijdragen verschuldigd zijn. Het moet gaan over beheer van zijn privé patrimonium als goede huisvader.
Voorbeelden:
- De dienst voorafgaande beslissingen heeft besloten dat “De opbrengsten uit de beleggingen in Forex geen beroepsinkomsten zijn, noch diverse inkomsten en vallen binnen het normaal beheer”(DVB nr. 2019.0921 d.d. 26/11/2019)
- De opbrengsten verkregen uit de verkoop van een privéverzameling van platen, CD’s, strips en oude munten (DVB nr. 2021.0520 d.d. 06/07/2021)
Diverse inkomsten:
Als er sprake is van enige speculatie komen we uit bij de diverse inkomsten. Die zijn belastbaar aan het tarief van 33% + gemeentebelastingen op de meerwaarde min kosten.
Voorbeelden:
- Het verhuren via Airbnb van een extra kamer die frequent wordt verhuurd (DVB nr. 2019.0202 d.d. 09/04/2019).
- Het bouwen van een appartementsblok en een paar appartementen verkopen en andere houden en verhuren (DVB nr. 2021.1150 d.d. 11/01/2022)
Roerende inkomsten:
De roerende inkomsten zijn afzonderlijk belastbaar aan het tarief van, in principe, 30%, zoals de roerende voorheffing op dividenden en sommige spaarrekeningen.
Beroepsinkomsten:
Als de activiteit veel werkuren per dag in beslag neemt en beschouwd kan worden als een gewone en voortgezette bezigheid, kan er sprake zijn van beroepsinkomsten zoals elk andere job. U zal de personenbelasting moeten betalen aan het progressieve tarief dat kan oplopen tot 50% plus gemeentebelastingen plus de sociale bijdragen als zelfstandige.
Toepassing op de cryptomunten
Niet belastbaar
In klassieke investeringsscenario’s is de Dienst Voorafgaande Beslissingen geneigd om tot normaal beheer van privé-vermogen te besluiten indien volgende voorwaarden zijn voldaan:
- Toepassing buy and hold-strategie: simultane en minder omvangrijke transacties volgen elkaar slechts op middellange of lange termijn op
- Beperkte frequentie in transacties
- Beroepsactiviteit heeft niets te maken met crypotocurrencies
- Financiering met eigen middelen
- In een aantal recente voorafgaande beslissingen komt een investeringbedrag van 25% van het roerend vermogen als grens naar voren
Kwalificatie als diverse inkomsten:
Hier vinden we alle winsten met een speculatief karakter, bijvoorbeeld:
- Scalping: hiermee wordt bedoeld day-trading voor exploiteren van kleine prijsschommelingen eigen aan de volatiliteit van de markten (DVB nr 2021.0945 d.d. 26/10/2021).
- Arbitrage: hiermee wordt bedoeld het aan-en verkopen op verschillende beurzen om te profiteren van de prijsverschillen op die beurzen.
- Automatische aan- en verkoop van Bitcoins.
- Actieve trading maar niet noodzakelijk verschillende keren per dag.
Kwalificatie als roerende inkomsten:
Cryptomunten kunnen intresten opbrengen in de volgende omstandigheden:
– Het staken van cryptomunten. Dit betekent dat je de cryptomunten in een wallet houdt en er geen verrichting mee doet. Te vergelijken met een termijnrekening.
– Liquidity mining: aanbieden crypto in een liquidity pool zodat anderen hiermee kunnen handelen.
– Yield farming: Crypto investeren in De(centralized)Fi(nance).
Deze intresten zijn belastbaar aan 30% (roerende voorheffing) zoals alle intresten uit kapitaal of dividenden uit aandelen.
Kwalificatie als beroepsinkomsten:
De inkomsten die voortvloeien uit een geheel van winstgevende verrichtingen die voldoende talrijk en onderling verbonden zijn om een gewone en voortgezette bezigheid uit te maken, kunnen als beroepsinkomsten beschouwd worden. Denk daarbij in het kader van cryptomunten aan het volgende:
- Minen van cryptomunten (actieve, constante opvolging met als doel verwerven van cryptomunten)
- Day-trading zoals het mogelijk is voor veel financiële producten.
Betaling factuur of prestaties in crypto, gaming, poker…
Een paar algemene diverse beschouwingen
Uit talrijke parlementaire vragen begrijpen we dat de fiscus zelf niet goed weet hoe dit allemaal te belasten. Dit komt omdat in het Wetboek van de inkomstenbelastingen er geen specifieke bepalingen met betrekking tot cryptomunten terug te vinden zijn.
Dit is vaak zo in nieuwe materie. Hoe dan ook heeft de dienst van voorafgaande beslissingen (DVB) van de fiscale administratie een lijst gepubliceerd met 17 vragen die als richtlijn kan dienen om na te kijken of de activiteit met betrekking tot de cryptomunten een speculatief karakter heeft of niet.
De lijst kan geraadpleegd worden via de volgende link:
De enige optie om rechtszekerheid te krijgen in een bepaalde concrete situatie is een ruling aan te vragen bij de DVB. Zo sluit u latere discussie met de fiscus uit. Weet wel dat de DVB doorgaans vrij conservatief is in haar standpunt en u dus best rekening houdt met de 17 vragen om te vermijden dat uw aanvraag de prefilingfase niet overleeft.
Het probleem is immers dat bij controle binnen 2 of 3 jaren de controleur zal opmerken dat het zijn probleem niet is en dat we moesten anticiperen hoe de fiscus de nieuwe problematiek zou willen taxeren. Om zoveel als mogelijk bij iedereen toekomstige problemen te vermijden, hebben we besloten dit artikel online te plaatsen.
In dit artikel hebben we een eerste inzicht gegeven op de belasting op de meerwaarde op cryptomunten en meer in het algemeen op aandelen en andere beursproducten. Als u concrete gevallen voor ogen heeft, is het aan te raden om een professionele beroepsbeoefenaar inzake fiscaliteit te raadplegen. Zonder voorafgaande kennis is fiscaliteit moeilijk correct te begrijpen en er zijn steeds talrijke wijzigingen en uitzonderingen.
We zijn tot uw beschikking voor meerdere toelichtingen.