Nalatenschap of erfenis
Het geheel van bezittingen én schulden die een overleden persoon achterlaat vormen samen de nalatenschap of de erfenis. Er kan pas sprake zijn van een erfenis nadat iemand officieel overleden is verklaard. Vóór deze periode kan de erflater met zijn vermogen doen wat hij wil en kunnen de erfgenamen zich bijvoorbeeld niet verzetten tegen schenkingen die hun ouders doen zolang ze in leven zijn. Het is ook niet mogelijk om de schulden te verwerpen van iemand van wie men zal erven zolang die persoon nog in leven is. Naar aanleiding van het overlijden van een naaste, dient er een aangifte van nalatenschap te worden opgesteld, wij kunnen u hierbij helpen.
Wie moet verwittigd worden bij een overlijden?
Wanneer iemand is overleden, moeten er een aantal instanties op de hoogte worden gebracht van het overlijden:
1) Een arts
Het overlijden moet in eerste instantie worden vastgesteld door een arts. De arts zal een attest van overlijden opmaken, wat je nog zal nodig hebben in verdere stappen. Als de persoon is overleden in het ziekenhuis of in een ziekenwagen wordt het attest van overlijden opgemaakt door het ziekenhuis. Indien de persoon thuis is overleden, of op een plaats waar geen arts aanwezig was, dien je een arts te verwittigen die het overlijden kan vaststellen.
2) Een begrafenisondernemer
Neem vervolgens contact op met een begrafenisondernemer. De begrafenisondernemer zal je verder begeleiden en informatie geven over wat nog allemaal moet geregeld worden.
3) De ambtenaar van de burgerlijke stand
Een overlijden moet worden gemeld aan de burgerlijke stand van de plaats waar de overledene is gestorven. Dit is niet noodzakelijk de woonplaats van de overledene. In de praktijk is het vaak de begrafenisondernemer die de aangifte bij de burgerlijke stand regelt. Bij een aangifte moeten enkele documenten worden gevoegd. Het betreft onder meer volgende documenten: – het attest van overlijden, opgesteld door de arts – het trouwboekje van de overledene – de identiteitskaart van de overledene – het laatste pensioenstrookje van de overledene (indien de overledene reeds op pensioen was) – een crematieattest (indien de overledene wordt gecremeerd) – eventueel een attest van wilsbeschikking (opgelet dit is niet het testament). Dit is de wilsbeschikking omtrent het afstaan van organen, het begraven of het cremeren. Na het aangeven van het overlijden, ontvangt u van de gemeente een uittreksel uit de overlijdensakte.
4) Een notaris of fiscalist stelt de aangifte van nalatenschap op
Zoals hieronder wordt aangehaald, moet er naar aanleiding van het overlijden een aangifte van nalatenschap worden opgesteld. Hiervoor kan u best contact opnemen met een juridisch expert, het kan gaan om een fiscalist of een notaris. Het indienen van een aangifte van nalatenschap is echter geen exclusieve bevoegdheid voor notarissen.
De aangifte van nalatenschap
Binnen een termijn van 4 maanden na het overlijden dient een aangifte van nalatenschap opgesteld te worden. In deze aangifte van nalatenschap zelf moeten alle gegevens worden opgenomen die de berekening van de successierechten voor de fiscus mogelijk maken. Het gaat onder meer om de juiste samenstelling van de nalatenschap, de waarde van de goederen, wat met een vennootschap, wie verkrijgt wat uit de nalatenschap,… .
Onze diensten
Omdat het opstellen van een aangifte van nalatenschap een grondige kennis van het fiscaal en burgerlijk recht vereist, is het aangewezen om een beroep te doen op een fiscaal expert. Wij hebben de vereiste expertise en bieden u een persoonlijke aanpak op maat. We begeleiden u met het verzamelen van de nodige documenten en stellen de aangifte van nalatenschap voor u op. Daarnaast staan wij ter uwer beschikking voor vragen omtrent de successierechten. Tevens kunnen we met u bekijken welke successieplanning voor de toekomst mogelijk is.
Tarieven
Het indienen van een aangifte van nalatenschap is geen exclusieve bevoegdheid van de notarissen. Niettemin hebben de notarissen erelonen vastgelegd voor het indienen van een aangifte van nalatenschap. Deze erelonen worden berekend op basis van de omvang van het bruto actief van de nalatenschap of per uur.
Aarzel niet om ons te contacteren voor meer
inlichtingen:
Mail: Anouk.cludts@cludts.com ou Alain.cludts@cludts.com
de Limburg Stirumlaan, 250 te 1780 Wemmel
Tel: 02/460 68 91