Internationale verrichtingen zijn meestal zonder BTW
Bij intracommunautaire transactie moet men zich eerst 4 vragen stellen om te weten wie de BTW moet betalen. Elk dossier van Export of intracommunautaire levering moet goed gedocumenteerd worden daar de controleur eisen vaak volledig bewijsdocumentatie voor elk transactie.
In volgorde moeten we ons de volgende vragen stellen:
- wie is BTW plichtig ?
- Is het een dienst of een levering van goed?
- is de Belgische BTW verschuldigd?
- is er een vrijstelling mogelijk ?
Bewijs van intracommunautaire levering en vrijstelling van BTW
Bij intracommunautaire levering moeten er voldoende documenten bestaan om het traject van de goederen te kunnen opvolgen. De administratie vraagt om in het bezit de zijn van onder meer de contracten, bestelbonnen, facturen, betalingsdocumenten, bewijs van vervoer (Circulaire 2020/C/50).
Als deze documenten niet aanwezig zijn moeten extra opletten dat de transactie eerlijk gebeurt en dat niemand profiteert dat de facturatie zonder BTW kan om de goederen in eigen land te verkopen. Een kopie van de identiteitskaart van de klant en een bewijs van vervoer is een minimale voorzorg. Een of twee bewijzen van vervoer zijn onmisbaar.
Alleen bewijzen leveren dat er een vervoer plaats gevonden heeft is niet voldoende. We moeten ook kunnen bewijzen dat de klanten over een degelijk BTW nummer beschikten in het land van levering. Het voordeel van een intracommunautaire levering is zo groot dat er normaal is dat de ondernemer alle voorzorgen neemt om zich te beschermen tegen fraudeurs (Antwerpen 23.10.2018).
Zijn goede trouw naar voor brengen is vaak niet voldoende, men moet bewijzen dat men voorzichtig zijn geweest. Het principe van voorzichtigheid kan met begrip ontvangen worden door een rechtbank maar slordigheid in geen geval (Luik 02.09.2019).
Identificatie van de klant
Een van de grondvoorwaarde is de identificatie van de klant. Hij moet een BTW-plichtige zijn met een geldig BTW nummer.
De klant moet over een BTW nummer beschikken in een andere land dan waar de verzending of het vervoer van de goederen aanvangt.
De bevestiging van de geldigheid van btw-identificatienummers kan ook bekomen worden via de website van de Europese Commissie:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do.
Op deze site is het mogelijk om een afdruk te maken als bewijsdocument dat het BTW nummer geldig en actief is. Het is belangrijk om de afdruk te vragen, zo als er later dit nummer geschrapt wordt heeft u een bewijs dat bij verzending, het nummer geldig was. U kan dat bewijs als bijlage voegen aan de verkoopfacturen die u aan u accountant geeft.
Als het BTW nummer in aanvraag is kan er geen factuur in vrijstelling van BTW uitgegeven worden. Er kan later een rechtzetting gedaan worden als het bewijs geleverd is dat het BTW nummer actief is.
Listing van de intracommunautaire handelingen
Alle intracommunautaire leveringen moeten geïdentificeerd worden in een Intracommunautaire listing die het BTW nummer en het bedrag van de uitgegeven facturen in de BTW periode opneemt.
Concreet , in de listing moeten de vakken 44 + 46 – 48 gelijk zijn aan de omzet in andere EU landen.
Hiermee kan de administratie onmiddellijk controleren als het BTW nummer van uw klant geldig is.
De administratie is redelijk streng als er fouten zijn in de listing 50 € per foutieve klant.
Werken aan onroerende goederen in het buitenland
Er moet een onderscheid gemaakt worden naargelang de werken gedaan zijn voor een Btw-plichtige of een particulier.
Als we werken willen doen in een andere EU land voor een niet BTW plichtige moeten we een BTW nummer aanvragen in het land waar het onroerend goed gelegen is. Er bestaat een vereenvoudiging voor eenmalige werken door een vereenvoudigde BTW aangifte.
Als we werken voor een andere BTW plichtige in de EU moeten we geen BTW nummer in dat ander land aanvragen. We kunnen werken onder het stelsel van btw-verlegging.
Als de werken langer dan 1 jaar duren moet men altijd een BTW nummer vragen in het land waar het onroerend goed gelegen is.
Verrichtingen buiten EU – Brexit
Voor uitvoer buiten EU moeten we op voorhand een EORI-nummer aanvragen. Daarnaast de goederencodes oplijsten voor de heffing van de invoerrechten, en een invoeraangifte opstellen zelf of met een douaneagent.
Voor invoer moeten we de btw betalen aan de grens of een vergunning vragen voor invoer zonder betaling van BTW aan de grens.
Aarzelt niet ons te raadplegen.